Jesteś po 40-tce? To ostatni moment, aby zatroszczyć się o swoje stawy

30 grudnia 2021
Co na stawy
22
Views

Siedzący tryb życia, mało ruchu, zła dieta to tylko niektóre z przyczyn problemów ze stawami. Wprowadzając zmiany do swoich codziennych przyzwyczajeń możesz jeszcze ustrzec się dolegliwości bólowych w kręgosłupie, kolanach czy biodrach. Podpowiadamy co zrobić oraz jakie suplementy na stawy zażywać, aby je wzmocnić. 

Najnowsze badania donoszą, że choroba zwyrodnieniowa stawów dotyczy ponad 50% osób po 40-tym roku życia, natomiast u 10-20% z nich prowadzi do ograniczenia sprawności. Najbardziej narażone na największe obciążenia podczas codziennego funkcjonowania są stawy kręgosłupa, kolanowe oraz biodrowe. I to one najczęściej powodują uczucie dyskomfortu i ból, który może doprowadzić do nieodwracalnych zmian. Co na stawy zalecają specjaliści osobom po 40. roku życia, aby je wzmocnić i jak najdłużej utrzymać je w dobrej kondycji? 

Co na stawy? Zwalcz nadwagę i otyłość

Lekarze i fizjoterapeuci podają, że jednym z najważniejszych czynników ryzyka wystąpienia choroby zwyrodnieniowej stawów jest nadwaga oraz otyłość. Każdy nadmiarowy kilogram masy ciała powoduje nadmierne obciążenie szkieletu, w tym stawów biodrowych oraz kolanowych i w efekcie uszkadza chrząstkę stawową. Dla lepszego samopoczucia, poprawy zdrowia i kondycji stawów warto zrzucić nadmiarowe kilogramy. Najlepiej dietą i odpowiednio dobranymi ćwiczeniami.

Co na stawy? Odpowiednia dieta

Chcąc zadbać o zdrowe stawy przestrzegaj zasad zdrowego żywienia. W swojej diecie uwzględnij produkty bogate w witaminy i mikroelementy, które mają nieoceniony wpływ na zachowanie dobrej kondycji stawów, kości i mięśni. Jedz posiłki odpowiednio zbilansowane, zawierające kwasy omega-3, białko oraz witaminę D i C. Kwas omega-3 zawierają ryby morskie, owoce morza, orzechy czy migdały. Białko, które buduje chrząstkę stawową znajdziesz w przetworach mlecznych. Pij jogurt naturalny, maślankę czy kefir, które są niskokaloryczne i nie spowodują dużego przyrostu wagi, a będą dobre dla twoich stawów i odporności. Biało to również kolagen, który sprawia, że stawy są elastyczne i wytrzymałe. Aby go regularnie dostarczać, wybieraj produkty na bazie żelatyny wieprzowej, ale także podroby, salceson, galaretki warzywne, owocowe, mięsne czy rybne. 

Co na stawy? Naturalne suplementy na stawy

Obok diety, warto zastosować suplementy na stawy na bazie naturalnych składników, czyli preparat kolagenowy na stawy ViviLife. To niezastąpiony sposób na to, aby twoje stawy odzyskały elastyczność i sprężystość oraz abyś mogła wrócić do aktywności bez bólu i obrzęków. Preparat na stawy zawiera kolagen typu II, ekstrakt z kwiatów dzikiej róży, który stanowi niezwykle bogate źródło witaminy C, ekstrakt z żywicy kadzidłowca i kurkumę przeciwdziałające powstawaniu stanów zapalnych oraz miedź i mangan wspierające prawidłowe funkcjonowanie chrząstek, stawów i kości.

Co na stawy? Regularna aktywność fizyczna

Podejmuj regularną, umiarkowaną aktywność fizyczną. Ćwicz 20-30 minut, 5-7 razy w tygodniu. Wykonuj ogólnorozwojowe ćwiczenia fizyczne, nie zapominając o rozgrzewce wszystkich mięśni, co zminimalizuje ryzyko kontuzji. Systematyczny, najlepiej różnorodny trening pomoże Ci zadbać nie tylko o zdrowe stawy, ale również poprawi twoją ogólną kondycję psychofizyczną oraz zmniejszy ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych, do których należą cukrzyca typu 2 oraz nadciśnienie tętnicze. Dobroczynny wpływ na stawy mają mało forsowne ćwiczenia, jak pilates, joga, Nordic Walking, spacery czy pływanie.

Co na stawy? Zadbaj o ergonomię pracy

Utrzymywanie właściwej postawy podczas pracy przed komputerem oraz umieszczenie sprzętów i urządzeń w odpowiednim miejscu, aby minimalizować ryzyko wad postawy i przeciążeń stawów ma niebagatelne znaczenie dla twojego układu kostno-stawowego. Podczas siedzenia ruszaj nogami i staraj się nie zakładać nogi na nogę, ponieważ obok zwiększonego ryzyka żylaków, obciążasz stawy. Ponadto robienie przerw w pracy– co najmniej 5 minut po każdej godzinie siedzenia za biurkiem pozwoli na rozluźnienie i odciążenie zmęczonych trwaniem w jednej pozycji stawów. Przerwę wykorzystaj na krótki spacer, nawet do kuchni po herbatę albo na zrobienie kilku ćwiczeń rozciągających.

Co na stawy? Aktywność sportową poprzedź przygotowaniem

Zanim podejmiesz jakąkolwiek aktywność fizyczną, najpierw właściwie się do niej przygotuj- teoretycznie i praktycznie. Planując bieganie kup odpowiednie buty sportowe, chcąc jeździć na nartach sprawdź, jak wyglądają prawidłowe techniki zjazdu, planując regularne spacery z kijkami do Nordic Walking popatrz jak je prawidłowo trzymać. Gdy pominiesz etap właściwego przygotowania możesz doprowadzić do regularnego nadmiernego przeciążania stawów, a nawet do ich poważnych urazów, w tym skręceń czy złamań. Przed rozpoczęciem wybranej aktywności fizycznej warto porozmawiać z kimś bardziej doświadczonym, aby skorygował twoje ewentualne błędy i podpowiedział jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia.

Co na stawy? Odpowiednie buty

Wybieraj wygodne obuwie, ponieważ dobrze dobrane buty mają dobroczynny wpływ na kondycję stawów oraz prawidłową postawę kręgosłupa. Na co dzień, czy to do pracy, na spotkania towarzyskie, czy po zakupy w centrum handlowym, zwróć uwagę na wysokość obcasów oraz szerokość czubka buta. Zbyt wysokie szpilki, mimo, że kuszą, to lepiej pozostaw je na wielkie wyjścia. Noszone zbyt często mogą powodować płaskostopie poprzeczne oraz wystąpienie paluchów koślawych. Do pracy wybieraj buty, których czuby będą odpowiednio szerokie i wygodne, a wysokość obcasów nie przekracza 3 cm. Pracując w pozycji siedzącej przez wiele godzin lub jadąc w dłuższą trasę bierz ze sobą wygodniejsze buty na zmianę. Równie poważnie potraktuj wybór obuwia sportowego. Tutaj ważna jest dobrze amortyzująca podeszwa dopasowana do rodzaju ćwiczeń oraz podłoża, na którym trenujesz. Osoby z nadwagą lub cierpiące na dolegliwości stawowe powinny mieć buty z podeszwą zapewniającą maksymalną amortyzację. Prawidłowo ustawiona stopa wpływa na ułożenie osi stawu kolanowego, biodrowego, miednicy oraz kręgosłupa.

Po 40. roku życia warto więcej uwagi poświęcić swojemu zdrowiu. Obok badań profilaktycznych, warto zadbać o ruch, a zdrową dietę połączyć z suplementacją na bazie naturalnych składników. Wspomoże ona odporność organizmu oraz zadba o elastyczność i wytrzymałość układu kostno-stawowego.

Dodaj komentarz